ANTIINFLAMMATORISK KOST

Vad är en inflammation?
Antiinflammatorisk kost innebär att vi äter en kost som dämpar inflammationer i kroppen. För att förstå det ur ett större perspektiv behöver vi förstå vad en inflammation är och hur den uppstår. Inflammation är kroppens naturliga sätt att försvara sig mot något som upplevs som främmande, exempelvis bakterier, virus och kemikalier. Kroppens immunförsvar startar då en rad komplexa biologiska reaktioner för att eliminera det främmande ämnet och läka.

Inflammationer behöver inte vara av ondo. Våra kroppar utsätts varje dag för olika hot och immunförsvaret är ständigt närvarande och aktiveras vid hot och fara. Hoten elimineras utan att vi märker av det. En inflammation kan även läka ut.


Akut inflammation och kronisk inflammation
Det är skillnad på en akut inflammation och en kronisk inflammation. En akut inflammation är inte farlig. Det är kroppens naturliga reaktion och ett skydd när du utsätts för främmande ämnen och skador på kroppen. Immunförsvaret aktiveras för att eliminera det främmande ämnet eller läka skadan. Immunföret dra sig därefter tillbaka tills nästa gång det aktiveras för att skydda oss från skada.

Låggradig inflammation orsakar mer skada för kroppen då det leder till kronisk inflammation. Det kallas låggradig inflammation för att det pågår i kroppen under en längre tid utan att vi direkt märker av det. När symptom uppkommer en efter en har inflammationen varit aktiv i kroppen under flera månader eller år. Inflammationen finns då i kroppen trots att du inte är utsatt för ett direkt hot.  Immunförsvaret är ändå aktivt och orsakar kroniska inflammationer och reaktioner i kroppen på grund av flera främmande och skadliga ämnen eller annat som orsakar stress i våra kroppar.


Inflammationer i kroppen kan visa sig genom en rad olika symtom såsom exempelvis trötthet, värk i kroppen, hudproblem, håravfall, huvudvärk, andfåddhet, sömnsvårigheter, ångest, humörsvängningar, magproblem, hormonrubbningar och frekventa oförklarliga infektioner. Det kan orsakas exempelvis av övervikt, ohälsosam kost, kemikalier, läkemedel, stress och rökning. Genom att äta en antiinflammatorisk kost, minska på stress, se till att få återhämtning och motion, kan du motverka den oönskade inflammationen.


Antiinflammatorisk kost

Med pågående inflammationer i kroppen kan man bli hjälpt av en kost som är antiinflammatorisk. Kosten har visat god effekt för många som besväras av exempelvis IBS, förstoppning eller diarré eller har en känslighet för olika livsmedel. Kosten bygger upp och stärker inifrån och ger kroppen möjlighet att läka och återhämta sig från all belastning.

Antiinflammatorisk kost består huvudsakligen av livsmedel som har en dämpande effekt på inflammationen i kroppen och är övervägande mat som kommer från växtriket. Att äta antiinflammatorisk kost innebär att samtidigt undvika mat och livsmedel som kan öka inflammation, exempelvis socker, mjölkprodukter och animalier. Antiinflammatorisk kost är på så sätt mat som är mycket näringstät och som samtidigt motverkar inflammationer även stöttar immunförsvaret.

80% av vårt immunförsvar sitter i tarmen. Därför är det otroligt viktigt att se till att ha en så frisk och stark tarm som möjligt. En antiinflammatorisk kost är väldigt rik på fibrer, vitaminer, antioxidanter vilket är särskilt viktigt då de också ger energi till de goda bakterierna i våra tarmar. De goda bakterierna jobbar för att bekämpa inflammation och de elakartade bakterier som driver på inflammationsprocessen. Den här kosten bygger på så sätt upp tarmfloran och gör goda bakterier trivs och förökas, vilket är väldigt bra för vårt immunförsvar.


Några riktlinjer att följa:


  • Ät så naturliga och rena produkter som möjligt.

  • Ät mycket råa grönsaker av alla de slag och färger.

  • Välj gärna vegetabiliskt fett som finns i avokado, kokos, oliver och nötter, men undvik raffinerade oljor och margariner.

  • Undvik mjölkprodukter och gluten.

  • Undvik socker

  • Undvik halvfabrikat och produkter med innehåll du inte förstår.

  • Undvik animaliska produkter. Om du ändå äter kött – se till att välja kött och fisk av god kvalité, helst vildfångat, gräsbetat och ekologiskt.

  • Undvik att hetta upp maten mer än 130 grader


Hälsa inifrån och ut

Hur din kropp mår inuti har stor inverkan på hur du mår, känner dig och upplever din hälsa. Många lever med symtom som påverkar vardagen mycket och det blir ibland ett normaltillstånd att inte må bra, att magen krånglar och gör ont och att sömnen brister.


Det är värt att göra en förändring. Det är värt att må bättre och känna att energin och glädjen kommer tillbaka. En kost och livsstil som fyller dig med näring och kraft kan göra underverk för din hälsa!